اتاق برند

خانه توسعه تجارت

برند ، بزرگترین سرمایه است که در نظام اقتصادی ایران به دلیل عدم درک دولت ، نادیده انگاشته شده و در نتیجه از “ثروت بالقوه” به یک نماد تشریفاتی اشرافی تنزل پیدا کرده است و سهم آن به عنوان مهم‌ترین ابزار قدرت در تولید بازار و تجارت خارجی ، نادیده انگاشته شده است.
کمتر شرکتی در ایران است که درک درستی از موضوع برند داشته باشد و به این نکته بیاندیشد که “برند” مستقل از محصولات تولیدی و خدمات تجاری می تواند به مرور “ارزش” پیدا کرده و تبدیل به سرمایه بالقوه گنج نهفته یک شرکت شود.
غالب شرکت‌ها در تراز تجاری خود فقط به دارایی‌های ثابت ، محصولات و مواد اولیه اهمیت می دهند و این در حالی است که یک “برند” شاید به مراتب بیشتر از مجموع دارایی های ملموس و ناملموس یک شرکت ، ارزش افزوده و ثروت خلق کند و عامل پیش برنده تجارت یک شرکت باشد.
صرف نظر از نوع محصول یا خدمت و میزان سرمایه گذاری ثابت و متغیر ، یک “برند” موفق می تواند جهت گیری تجاری شرکت را نیز تعیین کند و دامنه فعالیت ها و خدمات آن را گسترش دهد و بر نفوذ خود در ذهن مشتری بیفزاید.
در تعریف و توصیف یک برند ، همین جمله کافی است که تمام فعالیت های اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی “سر و صدا” هستند و فقط “برند” یک “موسیقی” است. سروصداها از یاد می‌روند ، اما فقط موسیقی است که در خاطره ها می‌ماند.

اتاق برند - برندینگ - مشاوره برند - برندسازی - برند در ایران - خانه توسعه تجارت - برندسازی

آموزش

آموزش

دپارتمان حقوقی خانه توسعه تجارت خدماتی آموزشی بسیاری را برای علاقه مندان به وکالت و کسانی که دنبال اطلاعات عمومی و کاربردی در مورد مسائل حقوقی هستند را فرآهم آورده است.
price-tag

برند سازی

برندسازی

دپارتمان حقوقی خانه وسعه تجارت خدمات وکالت امور تجاری بازرگانی را به صورت حرفه ای و تخصصی در کنار معرفی نماینده حقوقی به شرکت ها و ارگان ها را فرآهم آورده است.

مشاوره

مشاوره

دپارتمان حقوقی خانه توسعه تجارت خدمات مشاوره امور تجاری (صادرات و واردات) را برای شرکت ها و کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند و یا قصد شروع کار خود را در زمینه تجارت دارند فرآهم آورده است.

همین الان میتوانید با ما تماس بگیرید و از خدمات ما استفاده کنید.

اتاق برند - برندینگ - مشاوره برند - برندسازی - برند در ایران - خانه توسعه تجارت - برندسازی

هویت برند

در کتاب «ترس و لرز» اثر جاودانه­ی «کی­یرکه­گارد» فیلسوف شهیر دانمارکی که داستان قربانی کردن اسماعیل (اسحاق) توسط ابراهیم را هنرمندانه در قالب دیالکتیک تغزلی به تصویر می­کشد، صحبت از تصمیمی بزرگ است که ارزش و اهمیت آن فقط به هنگام تمام شدن حادثه و مشهود شدن نتیجه، درک و دریافت می­شود؛

این نتیجه ­گیری فقط برای کسانی است که پایان ماجرا را امروز که در حاشیه امن تماشا و قضاوت نشسته و از نتیجه­ی آن آزمون هولناک باخبرند، می­دانند. اما کمتر کسی از این زاویه به موضوع می­اندیشد که کار ابراهیم چقدر ویران­کننده و دهشتناک است. ابراهیمی که در بطن حادثه بود و جز ایمان تصورناپذیر، هیچ توجیه دیگری برای قتل تنها فرزندش نداشت.

خواننده این حکایت فقط داستانی از ایمان را مرور می­کند که از قبل نتیجه­اَش را می­داند و با مفاهیم ایمانی­اَش مغازله می­کند و همین آگاهی از نتیجه داستان است که قضاوت و صحبت در باره ایمان ابراهیم را بسیار آسان می­کند؛ اما آیا برای پدری که بر خلاف تمام اخلاقیات و عرف جامعه، تن به قتل تنها فرزندش می­دهد، داستان به همین سادگی بود؟ برای ابراهیمی که با چاقوی تیز به بلندای کوه می­رود و قرار است گلوی جگرگوشه­اش را تیغ بکشد، آیا قصه به همین راحتی روایت آن است؟

حتی اگر ابراهیم با فرزند زنده­اش بازگشته باشد، چه کسی می­تواند ادعا کند که اویی که با هدیه خدا از کوه فرود آمده، همان ابراهیمی است که با نیت قتل فرزندش به کوه صعود کرده بود؟ برای او این آزمون، فقط یک حکایت عاشقانه و یک روایت مؤمنانه از اعتقاد و باور و ایمان نیست… این حکایت، همه داستان هویت اوست.

عظمت ابراهیم و بلوغ پیامبری او محصول همین تصمیمی است که نمی­داند، نتیجه­اش چیست. آغاز حرکتی که برایش آکنده از تردید و عدم قطعیت است. چه اگر نتیجه را می­دانست، این فعل به یک نمایش آئینی تنزل قدر پیدا می­کرد و از ارزش تصمیم ابراهیم به شدت می­کاست. چرا که هر کسی می­توانست این آزمون نمایشی را اجرا کند. ارزش او به همین ناآگاهی از نتیجه است که تسلیم اراده معطوف به ایمان اوست و…

داستان عظمت و بلوغ ایمانیِ ابراهیم، بی­گمان داستان خلق یک برند در تاریخ است.

برندینگ

در حقیقت برندهای بزرگ نیز در ابتدای تولدشان نمی­دانند که سرنوشت­شان چه خواهد شد. بلکه فقط می­دانند که لحظه­های بحرانی و دردناکی در پیش است که فرصت رشد، بزرگ شدن و بلوغ را به آنان می­بخشد.

آنان می­دانند که برای یک قهرمان ورزش اسکی، شیب­های تند و گردنه­های هولناک کوهستانی است که اسطوره­ها را خلق می­کند و هر چه قله­ای بزرگ­تر و برف­خیزتر و هرچه گذرگاه­های آن خطرناک­تر و دره­های آن عمیق­تر، ارزش فتح و فرود قهرمانه از آن بیشتر خواهد بود.

و از همین منظر است که ابراهیم به استقبال چالش­ های بزرگ و آزمون­های هولناک می­رود و از ورود به این مهلکه ارزیابی، طفره نمی­رود.  چرا که می­داند زندگی واقعی، در انتهای آسانی­هاست که شروع می­شود و در پایان پیروزمند غلبه بر سختی­هاست که جاودانه می­شود (ان مع العسر یسری) و روزهای سخت و جانکاهند که گرچه می­گذرند، اما رد پای رهبران قوی و غیوری را که خود ساخته ­اند، بر این جاده ناهموار باقی می­گذارند و کلام و رفتار آنان را الگوی تکرارناپذیری برای دیگران می­کنند که هر چه گفته­اند را عمل کرده و هر چه اندیشیده­ اند را محقق ساخته­ اند و این خصلت تمام پیامبران و مصلحان تاریخ است.

اتاق برند - برندینگ - مشاوره برند - برندسازی - برند در ایران - خانه توسعه تجارت - برندسازی

DNA واقعی یک برند

با این وصف، دنیای امروز، بسیار متفاوت از گذشته است. پس از پایان دوران باستان و آغاز عصر صنعتی شدن، در ابتدا ابزار مهمترین شاخصه رقابت­پذیری شدند و سپس کارخانه­ها به عنوان مزیت رقابتی پدیدار شدند و جنگ صنعتی بر مدار قدرت تکنولوژی شکل گرفت. در جدال عصر صنعت و فراصنعت، قدرت رهبری به دست سرمایه ­ها افتاد که تولیدات کارخانه­ای را بسط و توسعه می­دادند و بعد از آنکه کارخانجات و تولید انبوه به مدد سرمایه ­ها فراگیر شدند، عامل تعیین­ کننده ی رقابت، سرمایه هوشی و توان نوآوری شد. اما امروز شاخص اصلی رقابت­پذیری و مهار قدرت بیش از هر چیز، در دست برندهای تجاری است.

اتاق برند - برندینگ - مشاوره برند - برندسازی - برند در ایران - خانه توسعه تجارت - برندسازی

برند در جهان

می­دانیم که شتاب و سرعت، عصر امروز را تبدیل به عصر «پیچیدگی­های انتخاب» کرده است و حق انتخابی که زمانی رؤیای مشتری بود، امروز برای او تبدیل به کابوس ترسناکی شده است.

20 هزار قلم کالایی که در سوپرمارکت­های دهه 60 میلادی امریکا وجود داشتند، امروزه به اعداد 7 رقمی رسیده­اند و فروشگاه­های مجازی، شلف­هایی به گستردگیِ جغرافیای دنیا دارند.

در عین حال 8400  مجله­ای که در آن مقطع در امریکا منتشر می­شدند، امروزه بیش از 50 هزار عنوانند که بر روی کیوسک­های فروش قار دارند و 400 ایستگاه رادیویی و 6 شبکه تلوزیونی در امریکای دهه 60 ، امروزه با ظهور شبکه­های مجازی به تعداد نفوس کره زمین و بسا بسیار بیشتر از تعداد آنها شده است!

در چنین شرایطی است که برای انسان شهری امروز، برند مفهومی فراتر از یک نشان تجاری پیدا کرده و خریدار فقط با اعتماد به یک برند تجاری می­تواند سرعت و اطمینان خود از یک انتخاب را افزایش داده و از تخریب سلول­های ارزشمند مغزی خود برای انتخاب یک کالا در میان هزاران گونه مشابه، جلوگیری می­کند.

  •    در عین حال، سرمایه­های انسانی و مالی، امروزه متمرکز در برندهای برتر تجاری است؛ ارزش شرکت اپل، یک تریلیون دلار، ارزش شرکت آمازون 933 میلیارد دلار، مایکروسافت 876 میلیارد دلار و الفبت 817 میلیارد دلار برآورد شده است. یکصد برند برتر جهان ارزشی معادل 1872 میلیارد دلار دارند و ارزش آنها معادل 11 درصد کل صادرات جهان (از 16 هزار میلیارد دلار صادرات جهانی سال 2018) و بیش از 20 برابر کل صادرات ایران (90 میلیارد دلار صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات در سال) برآورد می­شود و ارزش 10 برند برتر دنیا که 42 درصد از ارزش 100 برند برتر دنیا را در اختیار دارند، معادل 5 درصد کل صادرات جهان است.

برند در ایران

در این میان ایران کمتر از 3/0 درصد از صادرات جهان را در اختیار دارد (و 2 درصد از کل صادرات به 15 کشور همسایه) و این در حالی است ایران 2/1 درصد از جغرافیا، 2/1 درصد از جمعیت و حدود 2/1 درصد از GDP  جهان را در اختیار دارد.

   در همسایگی ایران، عربستان با سابیک (در پتروشیمی)، آرامکو (در صنایع نفت) و المراعی (در صنعت لبنیات) برندهای جهانی معتبر (اول تا پنجم) را خلق کرده است.

   اقتصادر ایران در نیم قرن گذشته 6/6 برابر شده است، در حالیکه اقتصاد هند 13 برابر، اقتصاد مالزی 20 برابر و اقتصاد چین 60 برابر شده است.

   برج­الخلیفه دوبی، نمادی از قدرت امارات است که سالانه میلیون­ها گردشگر را به سوی خود می­خواند و بر گستره و نفوذ تجارت آن افزوده است.

   جز برندهای برتر و اثرگذار آیا عامل شتاب­دهنده و پیش­برنده دیگری را می­توان برای پیشرفت سریع این اقتصادها متصور شد؟

   ایران ما نیز سرزميني است آکنده از ثروت و برکات بي‌حد که خداوند همه‌چيز را به آن ارزانی داشته است؛ از اقلیم زیبا و چهارفصل گرفته تا آثار مذهبی، فرهنگی و تاریخی، از ذخایر زیرزمینی و ثروت خدادادی گرفته تا ظرفیت­های صنعتی و معدنی شکل گرفته و بالاخره از هنر و فرهنگ گرفته تا منابع مستعد و جوان و خلاق انسانی

باید این نعمات خداوندی را به نیکی پاس داشته و داشته­های­مان را با افتخار به مزیت رقابتی­مان در جنگ جهانی اقتصاد تبدیل کنیم و در معرفی این چهره به دنیا چنان بکوشیم که هویت تاریخی­مان به هویت رقابتی­مان تبدیل شده و افتخار و غرور برای هر ایرانی به ارمغان آورد.

 

اتاق برند - برندینگ - مشاوره برند - برندسازی - برند در ایران - خانه توسعه تجارت - برندسازی

در این راستا و بنا به ظرفیت­های قانونی ابلاغی و مصوبات هیأت محترم وزیران، سازمان توسعه تجارت ایران که به عنوان متولی توسعه فرهنگ نشان (برند) تجاری در کشور معرفی شده، اقدام به رونمایی از نشان «اصالت ایرانی» (Persian Originality) با امضا و تأئید وزیر صنعت، معدن و تجارت در بهمن 1397 نمود که ازین پس به عنوان نماد کیفیت و محبوبیت محصولات ایرانی بر روی اقلام و خدمات صادراتی شرکت­های منتخب درج خواهد شد.

و این اقدام، آغاز بزرگی بر راه بسیار طولانی «بازتعریف هویت تجاری محصولات ایرانی در بازارهای هدف» است که می­تواند تصویری متفاوت از دانش تولیدی و کیفیت رقابتی محصولات ایرانی را به دنیا ارائه کند.        

اتاق حقوقی- خانه توسعه و تجارت - tp home

پیج اینستاگرام

اتاق برند

خانه توسعه تجارت

آخرین مقالات اتاق برند

برند ملی چیست
اتاق برند
منا اسماعیلی

برند ملی چیست؟

برند ملی برند ملی مفهومی‌ست که در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌های یک ملت است که شامل صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، … ادامه مطلب

اتاق برند
منا اسماعیلی

برند چیست؟

برند برند ارزش افزوده ایست که برای فرد، شرکت یا محصولی به وجود می آید. ارزشی که بتواند باعث تشخیص، … ادامه مطلب

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟