نقش و اهمیت اکسپو 2020 دبی در توسعه تجارت ایران

لوگو اکسپو ایران

ایران صنعتی ترین کشور نفتی منطقه است که در طول سال های گذشته توانسته در بسیاری از شاخه های صنعتی به مرز خودکفایی و حتی صادرات برسد.

با این وجود سهم صادرات غیرنفتی ایران نسبت به پتانسیل این کشور بسیار ناچیز است و به عنوان نمونه سهم ایران از بازار 15 کشور همسایه اش که سالانه قریب 1200 میلیارد دلار واردات دارند، در حدود 24 میلیارد دلار یعنی حدود 2 درصد است و این در حالی است که کشورهای دیگر که چنین بازار مستعد و پرپتانسیلی در همسایگی خود ندارند، بهتر از ایران از این موقعیت بهره می برند.

اما مشکل کجاست؟

گرچه دلایل بسیاری برای این غفلت تاریخی وجود دارد که مجالی مفصل تر را می طلبد، اما یکی از مهمترین دلایل این است که برند تجاری ایران به عنوان کشوری که تولیدکننده محصولات باکیفیت و صادراتی است، در منطقه و به ویژه در بازارهای همسایه چندان شناخته شده نیست؛ و دلیل آن این می تواند باشد که ایران همواره هزینه ناچیزی برای معرفی برند خود در سایر کشورها کرده است و توسعه برند و بازتعریف هویت تجاری خود را یک هزینه تلقی می کند و نه یک سرمایه گذاری!

این در حالی است که گام نخست در هر تجارت و معامله ای، اعتماد طرفین است و اعتماد فقط در سایه عرضه محصول پدید نمی آید. بلکه برعکس در غیبت اعتماد، سودجویان و فرصت طلبان نقش خریدار را ایفا می کنند و با تخریب برند تجاری طرف مقابل، همواره می کوشند تا طرف عرضه را از دسترس مشتریان واقعی دور نگه دارند.

اما توسعه و ارتقای برند تجاری یک کشور وظیفه دولت هاست و نه بخش خصوصی. و اگر دولت ها به دنبال رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد ارزی هستند، باید در گام اول برند تجاری خود را ارتقا بخشند و برای محصولات خود ایجاد مزیت کنند.

هیچ محصولی در غیبت برندی خوشنام، قادر به خلق ارزش افزوده بالا نیست و بر این اساس است که می بینیم ارزش هر تن کالای صادراتی ایران کمتر از یک سوم ارزش محصولات وارداتی به ایران است و این آمار در طول سال های گذشته هرگز بهبود پیدا نکرده است.  

در این راستا رویدادهای بین المللی بهترین ابزار برای بهبود برند تجاری کشورها محسوب می شوند و کشورهای توسعه یافته معمولاً سهم بیشتری از حضور و مشارکت در رویدادهای تجاری دارند و به همین دلیل نیز جایگاه بالاتری در بین رقبا را به خود اختصاص داده اند.

اگر ایران نیز مدعی اهمیت توسعه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی است، باید برای اثبات آن سهم حضور مؤثرش در رویدادهای معتبر جهانی را به عنوان سنجه و معیار مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

پاویون ایران

پاویون ایران در اکسپو دبی

در این بین رویداد جهانی اکسپو 2020 دبی که بعد از 170 سال برای نخستین بار در همسایگی ایران و در منطقه خاورمیانه برگزار می شود، فرصتی مغتنم برای ایران و تولیدکنندگان صادراتی آن است تا در جهت اعتبار افزایی، بازتعریف برند تجاری و جلب مشتری و جذب سرمایه گذار خارجی اقدام جدی و هوشمندانه ای نماید.

خانه ترویج تجارت جهانی که با رویکرد ارتقای برند تجاری ایران، توانمندسازی بنگاه های کوچک و متوسط و بین المللی کردن شرکت های تجاری ایرانی پا به عرصه وجود گذاشته، به عنوان یکی از مجریان رویداد اکسپو 2020 دبی در بخش صنعت و تجارت پاویون ایران می کوشد تا زمینه ارتباط سازنده و نتیجه بخش با همتایان خارجی شرکت های ایرانی را در قالب برگزاری نشست های تخصصی (B2B) ، برگزاری همایش بین المللی جذب سرمایه خارجی و تولید محتوای غرفه های صنعتی پاویون ایران با تأکید بر تکنولوژی های پیشرفته، فراهم سازد.

خانه ترویج تجارت جهانی به رویداد جهانی اکسپو 2020 دبی به عنوان یک فرصت طلایی می نگرد که می تواند راه توسعه برند تجاری ایران را کوتاه کند و شرایط را برای پیوندهای استراتژیک میان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی مساعد سازد و توسعه صادرات و به تبع آن رونق تولید و تجارت را موجب شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟