چگونه صادرات را شروع کنیم؟

مقدمه

به‌طور کلی تجارت بر رشد اقتصادی موثر است به ویژه کشورهایی مانند ایران که با نرخ بیکاری بسیار بالایی مواجه هستند، می‌توانند از استراتژی توسعه صادرات به نفع نیروی کار بهره ببرند به این معنی که با وجود نیروی کار ارزان، تولیدات کاربر در مقایسه با تولیدات سرمایه‌بر توسعه و گسترش یافته و نرخ اشتغال بالاتری را رقم زند.

اما سوال اکثر افراد این است که چطور صادرات را شروع کنیم؟ در این مقاله سعی داریم که شما را با تجارت خارجی، انواع تجارت خارجی و در نهایت اینکه چگونه کالای خود را صادر کنید آشنا کنیم.

خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات

تجارت(بازرگانی) چیست؟

واگذاری مالکیت کالا و خدمات از کسی یا نهادی (فروشنده) به دیگری در برابرِ دریافت چیزی از خریدار است.

خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات

تجارت از چه زمانی آغاز شد؟

بازرگانی (تجارت) با آغاز رفت وآمدهای مردمان در زمان پیشاتاریخ آغاز شده‌است. بازرگانی هسته زندگی مردم پیش از تاریخ است، که کالا و خدمات را از یکدیگر قبل از نوآوری مدرن و ایجاد ارز مبادله می‌کردند. پیتر واتسون پیشینه بازرگانی را از حدود ۱۵۰٫۰۰۰ سال پیش می‌داند.

 باور بر این است که نخستین کالای بازرگانی که در دوره پیش از تاریخ پیدا شده، یافته های باستان شناسان از دادوستد  شیشه آتشفشانی از آناتولی به ایران و میانرودان و نیز سنگ آتشزنه در دوره پارینه‌سنگی است.

تجارت اولین بار در جنوب غرب آسیا آغاز شد. گمان می‌شود که از سنگ آتشفشان به عنوان یک ماده برای ظروف یا ابزار برش بکار گرفته می‌شد، تجارت این ماده در اروپا در دوران نوسنگی در مدیترانه بود.

خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات

تجارت در قرون وسطی

در طول قرون وسطی، آسیای مرکزی، مرکز اقتصادی جهان بود. سغدیان شرق و غرب را در مسیر تجارت تحت سلطه داشتند که به عنوان جاده ابریشم پس از قرن ۴ تا قرن ۸ میلادی، با سویاب و تالاس در میان مراکز اصلی خود در شمال شناخته شده‌اند. آن‌ها بازرگانان کاروان اصلی آسیای مرکزی بودند.

خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات

انواع تجارت

تجارت دو بخش تجارت داخلی و تجارت خارجی را دربرمی گیرد.

  • تجارت داخلی:

تجارت داخلی را میتوان به کلیه داد و ستدهایی که در پیرامون یک محیط یا جامعه به انجام می‌رسد گفت و  قوانین موجود دراین تجارت غالبا بر اساس قوانین وضع شده در آن جامعه می‌باشد.

  • تجارت خارجی:

تجارت بین المللی به انواع  داد و ستدهایی که خارج از مرزهای جغرافیایی یک جامعه انجام می‌شود  گفته می‌شود.

اهمیت تجارت خارجی

به‌طور کلی تجارت بر رشد اقتصادی موثر است به ویژه کشورهایی مانند ایران که با نرخ بیکاری بسیار بالایی مواجه هستند، می‌توانند از استراتژی توسعه صادرات به نفع نیروی کار بهره ببرند به این معنی که با وجود نیروی کار ارزان، تولیدات کاربر در مقایسه با تولیدات سرمایه‌بر توسعه و گسترش یافته و نرخ اشتغال بالاتری را رقم زند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین مزایای استراتژی توسعه مبتنی بر صادرات در اقتصاد کشورهایی با نیروی کار فراوان مانند ایران، این است که این امکان را فراهم می‌سازد تا رشد روی فعالیت‌های اشتغال‌زا متمرکز شود اما با توجه به اینکه اقتصاد ایران تاکنون متکی بر درآمدهای نفتی بوده و نیز بخش اعظم صادرات ایران مبتنی بر نفت و محصولات نفتی رقم خورده، تحقق این مهم تا حدودی دور از دسترس قرار گرفته است.

از آنجا که درآمدهای نفتی نتیجه فعالیت‌های اقتصادی نبوده، افزایش صادرات نفت نیز به معنی رونق و رشد واقعی اقتصادی محسوب نمی‌شود . از انجایی که ایران دارای ظرفیت‌های قابل توجه منابع غیر از نفت نیز هست، استفاده بهینه و کارآمد از سرمایه‌های انسانی و سایر منابع طبیعی نیازمند برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های بسیار بیشتری در حوزه اقتصاد ایران است که وضعیت تولید داخلی را بهبود بخشد و رشد صنایع داخلی بر مبنای ظرفیت‌های دانش‌بنیان و محصولات باکیفیت را شاهد باشیم و در پی آن سرمایه‌گذاری‌های متناسب جهت ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات نیز صورت گیرد.

خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات

انواع تجارت خارجی

  •     صادرات و واردات: صادارت به معنای فروش یک محصول یا ارائه خدمات به کشور های دیگر است معادل لاتین آن export است.
  • واردات که معادل لاتین آن import است یعنی یک کالا  از یک کشور مشخص به قلمرو گمرکی مشخصی در یک کشور دیگر وارد شود.
  •     توافق های قراردادی که به شرکت های های خارجی اجازه می دهد تا از محصولات و خدمات کشورهای دیگر استفاده کنند(پروانه یا جواز)؛
  •     فعالیت های مربوط به فروش، تولید، تحقیق و توسعه و توزیع وسایل و امکانات در بازارهای خارجی

چگونه صادرات را شروع کنیم؟

باید گفت که این کار به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

هر کدام از آنها بسته به شرایطی که دارند می‌توانند یکی از شیوه‌های مرسوم صادرات کالا را انتخاب کنند. از آنجا که این مرحله اولین گام برای آغاز فرایند تجارت بوده، بنابراین باید به دقت در خصوص انتخاب یک راه مناسب جهت صادرات تصمیم‌گیری کرد.

خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات
خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات
خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات
خانه توسعه تجارت - tp home - tphome - export rom - اتاق صادرات

انواع روشهای صادرات

  • روش مستقیم:

شما کالای تولیدی توسط خود یا دیگران را نه از طریق واسطه، بلکه به صورت مستقیم صادر خواهید کرد.

یعنی بعد از تولید محصول، باید برای آن در کشور یا کشورهای مقصد مشتری خارجی برای کالای خود پیدا کند

مزایای این روش:

کسب سود بیشتر

ایجاد لینک‌ها و ارتباطات تجاری

یادگیری صفر تا صد صادرات

کنترل بیشتر

امکان گسترش کار

برندسازی

معایب این روش:

هزینه بیشتر

صرف وقت بیشتر

اخذ مجوزهای قانونی

  • روش غیر مستقیم:

در این روش شما از طریق یک واسطه این کار را انجام خواهید داد.

این واسطه‌ها معمولا می‌توانند شامل شرکت‌های مدیریت صادرات، شرکت‌های بازاریابی بین‌الملل یا حتی بازرگانان کارکشته و اشخاص حقیقی باشند.

مزایای این روش:

هزینه پایین‌تر

جلوگیری از سعی‌وخطا

استفاده از تجربیات دیگران

عدم نیاز به مجوزهای قانونی

معایب این روش:

عدم تعامل مستقیم با مشتری

عدم کنترل روی قیمت

سود کمتر

نتیجه گیری

شما بسته به شرایطی که دارید می‌توانید یکی از شیوه‌های مرسوم صادرات کالا که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ذکر شده است را انتخاب کنید. از آنجا که این مرحله اولین گام برای آغاز فرایند تجارت بوده، بنابراین باید به دقت در خصوص انتخاب یک راه مناسب جهت صادرات تصمیم‌گیری کنید.

مهتاب جهانگیری کارشناس بازرگانی و تحلیل بازارهای صادراتی خانه توسعه تجارت (تجارت دانی و تجارت رانی کار من است )

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟