برند ملی چیست؟

برند ملی چیست

برند ملی چیست


برند ملی

برند ملی مفهومی‌ست که در بردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌های یک ملت است که شامل صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی، فرهنگ و میراث فرهنگی، مردم و مشاهیر، دولت و حاکمیت، توریسم و گردشگری است.

در واقع، برند،ملی

  • ابعاد گوناگون هویت یک ملت و کلیه عوامل ارتباطی که یک کشور می‌تواند با سایر کشورها و مردم آنها برقرار کند

 

برندسازی برای یک کشور نمونه‌ی عینی و مدرنِ قدرت یک کشور است.

مفهوم برند،ملی مفهومی فراگیر و گسترده است که می‌تواند کلیه برندهای یک کشور را تحت پوشش خود بگیرد، نیازمند مدیریتی یکپارچه است و امکان مدیریت جزیره‌ای در برند،ملی وجود ندارد. برجستگی و تمایز مقولات مهمی در برند،ملی تلقی می‌شوند. هیچ‌کشوری در همه‌ی عرصه‌ها منحصر به فرد نیست، اما هر کشوری می‌تواند بعضی از ویژگی‌های خود را شناسایی و آن را بزرگ جلوه دهد.

 

نتیجه برند،ملی

نتیجه نهایی برند،ملی ، هویت، ذهنیت و منزلت برتر برای کشور است که باعث می‌شود در تحولات مختلف تاثیرگذار و تحول‌آفرین باشد. برند ملی نیازمند یک معماری ملی است و در این مسیر داشتن یک برنامه الزامی است.

برند،ملیِ قدرتمند، متمایز، گسترده و جذاب، بهترین چیزی است که یک کشور یا منطقه می‌تواند به صادرکنندگان خود هدیه بدهد. برند ملی در واقع چتری برای برندهای تجاری و صنعتی است که مفهومی قدیمی و ریشه‌دار دارد.

وقتی کالایی را به کشوری که به عنوان کشوری صاحب‌نام و موفق در صنعت است، منسوب می‌کنند، ناخودآگاه کیفیت مهندسی و مرغوبیت آن کالا در ذهن متصور می‌شود و بدون تبلیغ خاص، ذهن‌ها متوجه شهرت جهانی آن کالا و یا کشور می‌شود. اینجاست که برند،ملی جایگاه واقعی خود را نشان می‌دهد.

لحظه‌ای به قدرت و ارزشی که عبارت «ساخت ژاپن» به محصولات الکترونیکی می‌دهد یا جذابیتی که عبارت «ساخت ایتالیا» به محصولات مد می‌دهد، بیاندیشید. امروزه صادرات مبتنی بر برند، نیرومندترین راه برای ایجاد و حفظ وجهه ملی است. با این وجود برند،ملی تنها مربوط به کالاهای تولید شده توسط یک ملت نیست، بلکه برند،ملی مفهومی فراتر از این موارد را دارد.

 

برند،ملی هویت یک ملت است!

برند،ملی فراتر از موضوع کالا و یا اماکن تاریخی است و به هویت و رفتارهای گروهی و فردی مردم یک کشور مربوط می‌شود. به طور مثال یک سیاست‌مدار، ورزشکار، هنرمند، یک چهره شاخص علمی و حتی مردم عادی که در هر حرفه‌ای مشغول به کار و فعالیت هستند خودشان به عنوان بخشی از برند ملی محسوب می‌شوند.

در بسیاری موارد مردم جهان هویت یک ملت را توسط چهره‌های شاخص آن ملت می‌شناسند. برند،ملی به مرزهای سیاسی و حکومتی برنمی‌گردد و ریشه در فرهنگ و هویت یک ملت دارد.

اگر رسانه‌های جهان را رصد کنیم، شعارهایی نظیر «مالزی، آسیای واقعی»، «در اسپانیا همه‌چیز زیر آفتاب است»، «هنگ‌کنگ، شهر جهانی آسیا» و «هند، ابدی به تو تعلق دارد» و مثال‌هایی از این دست است که با تکرار آن سعی می‌کنند ذهنیت مناسبی از کشور خود برای جهانیان بسازند.

برند،ملی خود به خود ساخته نمی‌شود، در سال‌های اخیر توجه فزاینده‌ای معطوف به برند،ملی شده است. مفهومی که به کاربرد «تکنیک‌های ارتباطات بازاریابی برای ترویج یک تصویر ملی» اشاره دارد که در آن یک کشور با استراتژی‌های موثر، تصدیق بین‌المللی بیشتری به دست آورد، همچنین جنبه‌های اقتصادی و روابط بین‌المللی خود را بهبود دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟