شباهت لوگوی جدید آمازون با هیتلر دردسر ساز شد!


در اواسط دی ماه آمازون لوگوی مربوط به اپلیکیشن خرید خود را تغییر داد؛ این لوگوی جدید شامل یک سر نوار چسب آبی رنگ و خطی خنده مانند که مدتی است در تمام لوگو­های این کمپانی دیده می­شود و امضای آمازون در لوگو های جدید محسوب می شود بود ولی بعضی از کاربران در فضای مجازی لوگوی جدید این برند را به چهره آدولف هیتلر تشبیه کردند که در حال خندیدن است و از آن زمان بحث شباهت لوگوی جدید آمازون با هیتلر مطرح شد.

آمازون که یکی از غول های تکنولوژی در سراسر دنیا به شمار می ­آید و در زمینه های تجارت الکترونیک، پردازش ابری، استریم آنلاین و هوش مصنوعی کم رقیب یا بی رقیب است، بلافاصله با تغییر ظاهر نوار چسب به صورت نوار چسب تا شده از انتشار شایعات بیشتر جلوگیری کرد تا بلکه این­ گونه مخاطبان و منتقدان خود را راضی کند.

 

تاوان بی­ دقتی کوچک از برند بزرگ

در دنیای امروز که تمام افراد به فضای مجازی دسترسی دارند، یک بی دقتی کوچک حتی برای برند بسیار بزرگ آمازون می تواند تاوان سنگینی داشته باشد که حداقل این تاوان اتلاف زمان، نیروی انسانی و بودجه است و در دراز­مدت می­تواند منجر به از دست رفتن وجهه برند شود.

با وجود اقدام فوری این کمپانی برای تغییر لوگو در جهت افزایش رضایت مخاطبان و انتشار لوگوی ویرایش شده، همچنان بحث درباره شباهت لوگوی جدید آمازون با هیتلر داغ است.

 

  • Vicki Bullen مدیر اجرایی آژانس برندینگ معتبر Coley Porter Bell در این باره می گوید:

“با وجود ویرایش لوگو، نوار بالای تصویر لوگو همچنان به سبیل هیتلر تشبیه می شود و این شباهت برای همیشه در ضمیر نا­ خود آگاه ما هک شده است؛ این تشبیه شایسته ی این برند خلاق نیست.”

لازم به ذکر است قبل از طراحی و انتشار این لوگو، لوگوی سابق اپلیکیشن این برند شامل یک چرخ خرید بود.

Amazon-Shopping-Trolley

لوگوی سابق اپلیکیشن خرید آمازون

 

  • آمازون پیش از انتشار حواشی ذکر شده درباره لوگوی جدید خود گفته بود:

“ما لوگویی طراحی کردیم که وقتی مشتریان خرید خود را در تلفن همراه خود آغاز می کنند در وجود آن ها انتظار، اشتیاق و شادی جرقه بزند؛ درست همان جرقه ای که وقتی جعبه ارسالی ما شامل محصولات خریداری شده را درب منزل خود می بینند.”

 

با وجود حواشی اخیر آمازون یکی از موفق ترین کمپانی ها در زمینه تجارت الکترونیک به شمار می آید و شباهت لوگوی جدید آمازون با هیتلر اشتباهی سهوی از سوی این کمپانی بوده است که قاعدتا به تنهایی نمی تواند باعث از دست رفتن اعتبار چندین ساله این کمپانی شود؛ لازم به ذکر است به راز­های موفقیت آمازون در مقاله دیگری پرداخته شده است.

 

  • Laura weldon موسس استودیوی طراحی برند LWD درباره ویرایش لوگوی آمازون می گوید:

“برند ها همیشه لوگوی خود را تغییر می دهند.

این موضوع که آمازون به سرعت به انتقادات وارد شده از سوی کاربران بر لوگوی خود واکنش نشان داد، تاثیر خوبی بر برند آن دارد.

واضح است که آمازون به نظرات مخاطبان خود اهمیت می دهد و به این نظرات توجه ویژه ای دارد و این ویژگی مطلوبی است.”

 

آمازون اولین برند آسیب دیده توسط هیتلر نیست

فعالیت آمازون برای مدیریت بحران ناشی از شباهت لوگوی جدید آمازون با هیتلر جالب توجه است ولی آیا این اولین بار بود که یک برند از مسائل مربوط به هیتلر صدمه می بیند؟

جالب است بدانید آمازون اولین برندی نیست که از این موضوع متضرر شده است؛ برند Umbro صدمات بیشتری را به دلیل بی توجهی به این موضوع متحمل شده است.

Umbro-Logo

لوگوی برند Umbro

در سال 2002 برند ورزشی Umbro که در زمینه تولید پوشاک ورزشی فعالیت دارد، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت.

دلیل این انتقادات استفاده غیر عمد این برند از نام گازی سمی که ارتش نازی برای قتل عام میلیون ها نفر از آن استفاده می کرد برای کفش جدید تولید شده توسط Umbro بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟