خارپشت کسب وکار خود را بشناسید

خارپشتی

آیا می­ دانید چرا تا کنون روباهی نتوانسته خارپشتی را شکار کند؟

از خصوصیات بارز روباه حیله ­گری است. او برای دست یابی به شکار از انواع روشهای فریبنده استفاده می کند.

خارپشت در زمان خطر تنها از یک روش استفاده می­کند. و آن هم تبدیل کردن خود به یک توپ خاردار است. تا بدینوسیله بقای خود را تضمین ­کند. و همواره روباه در شکار این موجود ضعیف ناتوان است.از این روش در کسب و کار با عنوان مفهوم خارپشتی یاد   می­ کنند.جیم کالینز در کتاب فاخر خود باعنوان، خوب به عالی که مطالعه آن برای هر مدیری لازم و ضروری است به مفاهیم ذیل اشاره دارد  :

  1. در چه زمینه­ای می­توانیم بهترین باشیم؟

ممکن است در زمینه‌ای مهارت داشته ولی نتوانیم در آن به بالاترین سطح ممکن برسیم؛ یا مهارت لازم را نداشته ولی بتوانیم در آن به بهترین شکل بدرخشیم.

  1.  عامل حرکت موتور اقتصادی ما چیست؟

انتخاب راهکار هوشمندانه که بیشترین فایده را با کمترین آورده تضمین نماید.

  1.  به چه کاری علاقه داریم؟

کسب وکار های موفق، اهداف و استراتژی‌های خود را بر پایه درک واقعی از علایق و توانمندیهای خود بنا می‌کنند. و معمولی‌ها اهداف و استراتژی خود را بر مبنای اعتماد به نفس کاذب، یا صرفا گزینه‌ها و موقعیت‌های در دسترس پایه‌ریزی می نمایند.

با توجه به اینکه سوالات فوق ساده به نظر می­رسند اما پاسخگویی به آنها فوق العاده سخت است.

سوال اول «انگیزه» ما را می‌سنجد.

سوال دوم به سراغ «مهارت» ما می‌رود.

سوال سوم نحوه ایجاد نقطه اشتراکی بین انگیزه و مهارت را بیان می­کند.

مفهوم خارپشتی بدین معناست که در کسب و کار خود مهارت و اشتیاق لازم را دارا باشید و در مسیر دستیابی به اهداف، رویکرد مشخص را انتخاب و بر روی آن تمرکز نماییم. چرا که صرف انرژی و وقت روی مسائل مختلف، ما را از مسیر اصلی دور می­ کند.

تفاوت روباه و خارپشت در همین موضوع نهفته است، روباه همه راه های شکار را استفاده کرده اما خارپشت تنها یک راه مهم را برای تضمین بقای خود بکار می­ گیرد.

اتاق مدیریت ساختارها و فرآیندهای سازمانی

کسب وکارمفهوم خارپشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟