مدیریت یک دقیقه ای

مدیریت یک دقیقه ای

چرا مدیریت یک دقیقه ای؟

مدیریت یک دقیقه ای به معنا و مفهوم گرفتن نتایج بزرگ در زمان کوتاه می باشد؛ به عبارت دیگر مدیریت یک دقیقه ای ابزار موفقیت مدیران در توسعه کسب و کار می باشد.

مدیریت یک دقیقه ای روشی ساده اما کار­آمد، موثر و بر پایه‌ی احترام متقابل است.

مدیریت یک دقیقه ای روش‌های جدید هدف گذاری، تشویق و تنبیه را به مدیران معرفی می­کند تا با بهره­گیری از این روش­ها چالش­های کاری مجموعه خود را به حداقل برسانند.

مدیریت یک دقیقه ای سمبلی است که به مدیران یاد­آوری می کند که هر روز تنها یک دقیقه به چهره افرادی که بر آن­ها مدیریت می­کنند نگاه کرده و این مهم را به خاطر بسپارند که آن­ها مهم­ترین و ارزشمند­ترین منابع او در کسب ­و کار هستند.

 

آیا مدیریت یک دقیقه ای منجر به افزایش فروش و سهم بازار می شود؟

روش مدیریت یک دقیقه ای خط قرمزی را بر عملکرد مدیران خشن و مستبدی می کشد که هدفشان فقط و فقط سود شرکت است و کارکنانشان آنها را دوست ندارند و همچنین خط قرمزی را بر عملکرد مدیران خوش­ مشربی کشیده که کارکنان خود را دوست دارند اما توجه کافی به سود و زیان شرکت ندارند.

در روش مدیریت یک دقیقه ای، مدیر فردی قاطع و عملکرد و رفتار او بر پایه منطق استوار است؛ در نتیجه همه افرادی که با مدیر یک دقیقه ای در ارتباط هستند از همان ابتدا می دانند که انتظارات مدیرشان از­ آن­ها چیست و علت تشویق­ها و تنبیه­های او چه می باشد.

این امر موجب افزایش انگیزه و حس امنیت در کارکنان شده و در نتیجه منجر به ایجاد محیط کاری با نشاط، افزایش بازدهی کاری و در نهایت سهم بیشتر بازار می شود.

مدیر یک دقیقه‌ ای سه اصل مهم را برای مدیریت صحیح به ما می آموزد. آن سه اصل شامل اهداف، تشویق و توبیخ یک دقیقه‌ای می باشد.

 

1) اهداف یک دقیقه ای:

طبق اصل اول مدیریت یک دقیقه ای، مدیر با مشارکت کارمندان خود اهداف را بصورت شفاف و روشن مشخص می نماید و اکثر آنها را درگیر فرایند تصمیم­گیری و هدف­گذاری کرده و با کمک کارکنان خود بهترین راهکار را جهت دستیابی آسان به اهداف، مورد ارزیابی و گزینش قرار می دهد.

در این شرایط کارمندان دقیقا می دانند که:

  • علت حضور و کارشان در شرکت چیست
  • چگونه باید به هدف دست پیدا کنند
  • مدیر از آن­ها چه انتظاری دارد

در نتیجه به ندرت برای سوال یا مشکلی به نزد مدیر می روند.

باید به این نکته توجه داشت که کارمندان موظف هستند اهداف را به صورت خلاصه بر روی یک برگه یادداشت کوچک مکتوب کرده و در طول روز یک دقیقه آن را مطالعه نمایند تا عملکردشان با هدف مطابقت داشته باشد.

 

2) تشویق یک دقیقه ای :

طبق اصل دوم ، مدیریت یک دقیقه ای مدیران بزرگ به کارمندان خود کمک می‌کنند تا از تمام ظرفیت و پتانسیل خود برای رسیدن به اهداف استفاده کنند.

مدیر یک دقیقه‌ای به صورت مستقیم و از نزدیک عملکرد کارمندان خود را زیر نظر می‌گیرد و هر روز از آن­ها گزارش کاری می خواهد و در صورت مشاهده پیشرفت در هر یک از مراحل کار بلافاصله آن­ها را مورد تشویق قرار می دهد و به این شکل بازخورد عملکرد افراد را به هر یک از آنان منعکس می نماید؛ مدیر با این روش، در میان کارمندانش انگیزه رقابت سالم را افزایش می دهد.

مدیر یک دقیقه ‌ای در هنگام تشویق کارمند خود باید به او نگاه کند، لبخند بزند، دست او را بفشارد و به او بگوید که حضورش برای شرکت چقدر سود­مند و با ارزش است و کارمند تشویق شده براساس بازخورد موفقیت رفتار خود، فراتر از توان خود در راستای اهداف شرکت قدم بر­می­دارد.

 

3) توبیخ یک دقیقه ای:

طبق اصل سوم ، مدیریت یک دقیقه ای منصفانه­ ترین عمل برای اصلاح عملکرد­هایی می­باشد که زیر استاندارد­های تعریف شده هستند.

از آنجا که اهداف تعیین شده و انتظارات مدنظر به صورت شفاف بیان شده اند، کارمندان معمولا توبیخ را عادلانه می بینند؛ در چنین شرایطی به نظر مدیر احترام گذاشته می شود.

در این روش، توبیخ تنها به خاطر رفتار و عملکرد شخص است نه خود او . مدیر با این روش توبیخ، ارزش وی را به او خاطر نشان می کند.

در نهایت این روش به مدیران می­آموزد که چگونه افراد مناسب را استخدام کنند و محیط کار را با نشاط و پر­بازده نگهدارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟