چگونه تعارض را در کسب وکارخود مدیریت کنیم ؟

تعارض

چگونه تعارض را در کسب وکارخود مدیریت کنیم ؟

مدیریت تعارض یک مهارت است .مدیران باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که فراگیری و اجرای صحیح مدیریت تعارض بر بقای شرکت نقش حیاتی و مهمی ایفا میکند.

فراگیری مدیریت تعارض برای بهبود انطباق و بهره گیری از تغییر و تحول ، یک سرمایه گذاری حیاتی برای فرد و سازمان محسوب می شود این مهارت ما را قادر می سازد تا با تحولات جدید آشنا شده و برای مقابله با تهدیدات و استفاده از فرصتها راه حل های مناسب بیابیم.

کوتاه ‏ترين تعريف از تعارض، عدم توافق بين دو يا چند گروه است به عبارت دیگر تعارض به شکل عدم توافق اساسی بر سر اهداف کار و وسائل لازم برای انجام آنها رخ می‏دهد موقعی که افراد همه روزه با يکديگر کار می‏کنند،اين يک امر عادی است که ديدگاه‏های متفاوتی راجع به برخی از مسائل اساسی محيط کار به وجود آيد.

معمولا افراد بر سر مسائلی از قبيل اهداف سازمانی و گروهی ، تخصيص منابع ، توزيع پاداش‏ها ، خط مشی‏ها و روش‏های کار و تعيين وظايف با هم به توافق نمی رسند . تعارض امری اجتناب ناپذیر و بروز آن در هر کسب و کاری طبیعی است که بسته به نگرش و سبک مدیریتی ، دو کارکرد اصلی دارد ( سازنده و ویرانگر ).

نخستین کارکرد آن باعث ایجاد پویایی شرکت و هم افزایی و خلاقیت در میان اعضاء کارگروه ها می گردد و نیز کارکرد دیگر آن باعث ایجاد تنش و چالشهای درون سازمانی و به تبع آن عدم تصمیم گیری مناسب ، از دست دادن فرصتها در بازار و مانع توسعه شرکت خواهد شد.

منشاء تعارض علل متفاوتی دارد باید به این نکته توجه داشت که یکی از اهداف و کارکردهای اصلی مدیریت که بیانگر مهارت و توانایی مدیر می باشد ، شناسایی علل و مشکلات ناشی از تعارض و به حداقل رساندن آن با ارائه راه حلهای منطقی برای بهره برداری مطلوبتر از آن می باشد.انتخاب روشها و راحلهای منطقی برای حل تعارض بسته به نگرش مدیر متفاوت است.

تعارض میان گروهی

تعارض میان گروهی بر اساس طرف های تعارض در سازمان منجر به بروز اختلاف‌های ارتباطی می گردد که دلیل آن فزونی ارتباطات است که ممکن است این ارتباطات، رابطه‌ای مؤثر و صمیمی نباشد.  معمولاً تعارض‌های درون گروهی ناشی از تفاوت در انتظارات نقش سازمانی، شخصیت و نظام ارزشی یا عوامل مشابه است .

منشاء اصلی تعارض در سازمان ابهام در نقش (مشخص نبودن وظایف کارگروه ها ) می باشد که این امر منجر به موازی کاری ، هدر رفت انرژی و منابع سازمانی خواهد شد.

نقش افراد در قالب یک تیم منعکس‌کننده مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و وظایفی است که با موقعیت و سمتی خاص در سازمان مرتبط است . اگر این وظایف به‌خوبی تعریف نشوند ، فرد وظایف خود را به‌گونه‌ای که از او انتظار می‌رود انجام نمی‌دهد .

عدم شفافیت در تعریف وظایف کار گروه ها منجر به ایجاد تعارض می‌شود که چنین تعارضی را می‌توان به‌واسطه بازتعریف و شفافیت بخشیدن به وظایف و ارتباطات کاهش داد. می توان تعارضات داخلی در بین گروه های مختلف در یک سیستم را با مدیریت مشارکتی کاهش داد.

راه حلها جهت کاهش تعارض میان گروهی :

– شناسایی علت و منبع تعارض وحل آن  از طریق مذاکره‌، میانجیگری‌ و داوری‌ .

– ارائه تعریفی روشن و شفاف از حیطه وظایف و نقش هر تیم یا کارگروه ها.

– برگزاری جلسات مشترک فی مابین مدیران و کارکنان.

– تدوین و طراحی دستورالعمل‌های وحدت آفرین.

– استفاده از نظام پیشنهادات.

– آموزش کارکنان و مدیران.

– ایجاد واحد هماهنگ کننده بین گروهی.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟