چگونه تغییر باعث ماندگاری در کسب وکار می شود

ترس از تغییر

ماندگاری در کسب وکارها با تغییر


چگونه تغییر باعث ماندگاری در کسب وکار می شود؟

دکتر اسپنسر جانسون، نویسنده کتاب چه کسی پنیر من را برداشت، فرق بین آدم‌ها و موش‌ها را این طور توصیف می‌کند.

 وقتی یک موش حس می‌کند تلاش‌هایش به نتیجه نمی‌رسد روش خود را عوض می‌کند، اما وقتی آدم‌ها حس می‌کنند کاری که انجام می‌دهند به نتیجه نمی‌رسد، عصبانی و خسته می‌شوند و دوست ندارند روش خود را عوض کنند.

حتی گاهی اگر کسی راهکار تازه‌ای را به آنها نشان دهد، حالت دفاعی به خود گرفته و می‌گویند: من همیشه این کار را همین طور انجام داده‌ام یا من آدمی این مدلی هستم.در اصل این آدم‌ها از پذیرفتن راهکار تازه و انجام آن می‌ترسند و حس می‌کنند ترسشان به این معناست که دیگر روش‌ها اشتباه است.

اگر واقعا می‌‌خواهید در زندگی خود نتایج متفاوتی به دست بیاورید باید از حصاری که به منظور راحتی دور خود کشیده‌اید، پا را فراتر بگذارید و راهکارهای متفاوتی را امتحان کنید.تغییر پایه و بخشی ضروری حیات سازمان است، مدیرانی که میتوانند تغییرات را با موفقیت اجرا کنند در سازمانها دارای اهمیت اند.

تغییر فرآیندی برای اصلاح موجودیت سازمان است . هدف از تغییر افزایش کارایی سازمان است. این تغییرات میتواند همه بخشهای سازمان و بخصوص شامل تغییرات در خطوط قدرت سازمانی باشد.

همیشه اعمال تغییرات به سادگی انجام نمی شود و با موفقیت همراه نیست. دلیل آن عدم تمایل، آماده نبودن و درک نکردن و سرانجام مقاومتی است که کارکنان، مردم و مصرف کنندگان نسبت به تغییر نشان می دهند.

 روان شناس معروف کورت لوین 2  الگویی از تغییر ارائه کرده است که به باور وی، می توان سازمان را بدون رویارویی با کمترین مقاومت تغییر داد. از دیدگاه لوین رفتارهای سازمانی محصول دو نوع نیروست: آنها که می کوشند وضع موجود را حفظ کرده و آنها که تلاش می نمایند تغییراتی صورت گیرد.

از این رو ایجاد تغییرات به معنی کاهش دادن نیروهایی است که در راه حفظ وضع موجود به مصرف می رسد یا تقویت نیروهایی که برای ایجاد تغییر مصرف می شوند.

 الگوی لوین دارای سه مرحله است:

1-  از حالت انجماد خارج کردن: در این مرحله باید نیروهایی که در راه حفظ وضع موجود تلاش می نمایند، کاهش داد که معمولاً این کار از طریق بزرگ کردن یا تشدید مسأله یا رویداد است تا افراد احساس نیاز به تغییر کرده و در صدد راه حل های جدید برآیند.

2-  حرکت کردن: در این مرحله باید رفتارها، ارزش ها و نگرش های جدید به وجود آورد، گاهی این کار از مجرای تغییرات ساختاری سازمان و گاهی از مجرای ارائه روش های بهبود سازمانی میسر می گردد.

3-  انجماد مجدد کردن: و درآخر باید وضع جدید سازمان را تثبیت نموده و مطمئن شد که سازمان یک بار دیگر به روش قدیمی روی نمی آورد و نمی کوشد کارها را بدان گونه انجام دهد.

مدیران یک سازمان وقتی میتوانند موفق باشند که در پاسخ به گستردگی تحولات مانند نیازهای مشتریان، دستاوردهای تکنولوژیکی و مقررات دولتی پیشتاز،انعطاف پذیر و خلاق باشند.

 در نهایت دربرنامه تغییر باید به احساسات وعواطف شرکت کنندگان توجه کرده تا نه تنها احساس استقلال و امنیت آنان تهدید نگردد بلکه احساس ترس و تهدید آنان از تغییر کاهش یافته و در نتیجه انگیزه‌ بیشتری برای مشارکت در ایجاد تغییر و مقاومت کمتر در مقابل آن پیدا کنند لذا هرچه برنامه تغییر،مورد علاقه و توجه شرکت کنندگان باشد بر میزان کاهش مقاومت آنها در برابر تغییر مؤثرتر خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟