تجارت امروز و ابزار های نوین

تجارت امروز و ابزار های نوین

محمدرضا مودودی سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت

روزنامه گسترش تجارت دوشنبه 8 دی ماه 99

محمدرضا مودودی کارشناس اقتصادی در گفتگو با صمت درباره ضرورت توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش در تعاملات تجاری عنوان کرد: فروش کالا امروزه یک اصطلاح کلی است که بسیاری از فعل و انفعالات در حوزه تجارت را در بر می گیرد. در واقع امروزه فروش کالا شامل تمامی فعالیت‌هایی است که پیش از عرضه محصول در فروشگاها آغاز می‌شود و پس از انتقال آن مصرف نیز ادامه دارد.

مودودی در این باره افزود : این رویکرد نتیجه بازار رقابتی امروز دنیاست که می تواند کالایی را در نظر خریدار ارجح کند طی آن را به گوشی اضافه شد به همین دلیل توجه به این وجود در ماندگاری کالا در بازارهای هدف بسیار اهمیت دارد.

این کارشناس اقتصادی از ضمانت های فروش ، گارانتی و خدمات پس از فروش به عنوان نمونه های بازاری از این اقدامات اشاره کرد و گفت: در واقع بدون این ابزارها تولیدکننده دیگر نمی‌تواند به فروش خود امیدوار باشد و محصولات در میان خیل کالاها و خدمات موجود در بازارها ناپدید می شود و محکوم به نابودی به شکست است.

وی از گارانتی و خدمات پس از فروش به عنوان یکی از مهمترین مولفه های مورد توجه خریداران نام برد و یادآور شد : با وجود اینکه این موضوع سال‌های سال است که در حوزه‌های مختلف آزمون خود را پس داده هنوز تولیدکنندگان داخلی امتیازات حداقلی از آن بی بهره هستند و شاید یکی از دلایل بی بهره ماندن ما از بسیاری از بازارهای منطقه حتی بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به تحریم ها همین بی توجهی بوده است.

مودودی در این باره تصریح کرد همین الزام نداشتن تولیدکننده به تضمین کیفیت کالای تولید شده ، به مرور باعث کاهش کیفیت بسیاری از تولیدات ما شده و می بینیم که خریداران این کالاها از کیفیت و خدمات ارائه شده توسط تولیدکنندگان آنها گلایه‌مند هستند.

وی خاطرنشان کرد : استمرار اعتراض ها و گلایه مندی ها از تولیدات داخلی و نپذیرفتن مسئولیت کیفیت توسط تولید کننده ها باعث شده در این سال‌ها کالای ایرانی همواره با اتهام بی کیفیتی و نبودن مرغوبیت روبرو باشد.

  • گارانتی جزو دستور زبان تجارت است

مودودی در ادامه با اشاره به فاصله ایجاد شده بین تجارت کشور با استانداردهای تجاری دنیا بیان کرد: در هر حال تجارت در دنیا از قواعد خاص خود تبعیت می کند و ما اگر میخواهیم وارد این عرصه شویم و سهم خود را از ان داشته باشیم، باید با دستور زبان امروز تجارت بین المللی صحبت کنیم که به طور قطع گارانتی ، ضمانت و خدمات پس از فروش بخشی از آن است.

وی تاکید کرد: البته شاید برخی بر این گمان باشند که میتوان بدون توجه به تجارت خارجی و تمرکز بر بازار داخلی ، مولفه ای به نام گارانتی و خدمات پس از فروش را نادیده بگیرند اما حقیقت جز این است، زیرا ما بدون گارانتی در بازار های داخلی نیز نمی توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. فضای اقتصادی فعلی و دور ماندن دست خریداران از کالای خارجی در بازار داخلی شاهد امروزه بتواند تامین کننده اهداف اقتصادی تولیدکنندگان داخلی باشد اما قطعاً با از بین رفتن این محدودیت‌ها، خریدار با آزادی انتخاب، کالای را برمی گزیند که رضایتمندی بیشتری در او ایجاد کند و به طور قطع آن روز تولیدکننده داخلی بی توجه با آداب تجارت، از بازارهای داخلی نیز بی‌نصیب خواهد ماند و حذف خواهد شد.

  • زنجیزه فروش بدون گارانتی ناقص است

سرپرست پیشین سازمان توسعه تجارت در مقایسه گارانتی محصول داخلی به نمونه‌های مشابه خارجی عنوان کرد: که بی توجهی به خدمات پس از فروش در کالاهای تولید داخل برد فروش را کاهش می دهد و موجب نارضایتی مخاطبان محصولات داخلی می شود.

این نارضایتی کلی باعث می‌شود حتی مزیت‌های چچنیند‌ نظر پنهان بماند و یک کالا با تمام مزایای آن تنها به دلیل م. نطبق ط‌‌بودن با اصول تجارت بین الملل از عرصه رقابت خارج شود و آسیب‌ها و زیان‌های مالی فراوانی را نیز برای کشور باقی بگذارد.

مودودی اظهار کار کرد: تولید کنندگان ما باید بپذیرند که فروش کلا بدون مولفه‌های همراه آن نظیر خدمات پس از فروش کامل نخواهد بود. این نقص در گذشته و بازارهای منطقه ای و محدود چندان به چشم نمی‌آمد اما امروز با توجه به شبکه گسترده تجارت در مناطق مختلف دنیا و ارتباط آنها با هم ، فضای تجارت به شدت رقابتی شده و کوچکترین غفلت و ضعف در کالا و نحوه ارائه آن می‌تواند به قیمت دور ماندن از این عرصه تمام شود و با روش معمولی که ما در این حوزه پیش گرفته‌ایم به نظر نمی رسد آینده چندان مطلوبی در انتظار صادرات کالاهای تولید داخل باشد.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط کنونی به نظر می رسد نخستین گام در ایجاد یک فضایی تجاری مناسب برای تولیدکنندگان ما حضور پررنگ در بازارهای داخلی و تولید به معیارهای اصولی آن است، زیرا قطعاً کالاهایی که نتوانند رضایت مصرف‌کننده داخلی را با توجه به محدودیت انتخاب ها جلب کند در یافتن بازار و جایگاه فروش در بازارهای خارجی ناموفق خواهند بود.

تجارت در دنیا از قواعد خاص خود تبعیت می‌کند و اگر می‌خواهیم وارد این عرصه شویم باید با دستور زبان امروز تجارت بین المللی صحبت کنید که به طور قطع گارانتی، ضمانت و خدمات پس از فروش بخشی از آن است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟