پارادایم ذهنی غالب در تولید و تجارت باید تغییر کند/ بزرگ‌ترین صادرکنندگان دنیا بزرگ‌ترین واردکنندگان هستند


محمدرضا مودودی سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با نگاه ایرانیان نیوز

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت تاکید داشت: پارادایم ذهنی غالب در تولید و تجارت باید تغییر کند وقتی نگاه این باشد که فقط باید صادرات داشت و واردات نادرست و قبیح است این پارادایم غلط ما را از مسیر درست توسعه دور می‌کند.

محمدرضا مودودی در خصوص چالش های پیش روی وزیر صمت به خبرنگار اقتصادی ایونا گفت: در حوزه تجارت خارجی که یکی از پیشران های اصلی و لوکوموتیو توسعه اقتصادی، رونق تولید و اشتغال است، ارتباط آسان و پایدار با بازارهای جهانی بسار ضروری است و بدون تعامل با دنیا نمی‌توان تجارت کرد و بدون تجارت، تولید و اشتغال توسعه پیدا نخواهد کرد.

وی در این باره می افزاید: سهم پائین ایران در پیمان های اقتصادی منطقه ای و تعاملات بین المللی، باعث شده که تجارت ایران تحریم‌پذیر شود و پیوندهای اقتصادی ضعیفی با دنیا داشته باشیم. مشکل دیگر این است که؛ وقتی تعاملات و ارتباطات بین المللی وجود نداشته باشد به همان نسبت امکان جذب سرمایه گذار خارجی که یک ضرورت اقتصادی برای رشد است را نخواهیم داشت.

او یادآور شد: با منابع بین المللی می‌توانیم وارد طرح‌های توسعه زیربنایی، تولید محصولات رقابتی و فناوری‌های نوین شد. محصولاتی که می‌توانند رقابت و نفوذ بالایی در بازارهای جهانی داشته باشند و ما ناگزیریم که در سبد محصولات صادراتی سهم محصولات دانش را ارتقا دهیم.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در بخش محیط کسب و کار داخلی نیز قوانین و ضوابط دست و پاگیر را عامل کاهنده توسعه دانست و خاطرنشان کرد: در کشور و در حوزه تصمیم گیری در بخش تولید و تجارت قوانین و مقررات مزاحم کم نیستند و تقریبا در سال های اخیر به واسطه تحریم و کرونا بر حجم این بخشنامه‌ها به حدی افزوده شده که بسیاری از فعالین شناسنامه‌دار اقتصادی ترجیح دادند یا از چرخه تولید و تجارت خارج شوند یا اینکه در حاشیه بمانند و کار را به کارت‌های اجاره‌ای بسپارند تا آسیب نبینند.

او به اصلاح و به روز رسانی قوانین مالیاتی و قوانین کار در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: قوانین فعلی کار و مالیاتی با شرایط فعلی تناسبی ندارد. قوانین کار و بیمه و مالیات برای زمانی بوده که تولید و تجارت چندانی در کشور نداشتیم قوانین تجاری و قوانین کار در کشور متاسفانه مبتنی بر نگاه ۶۰ یا ۷۰ سال پیش است که در آن زمان به صورت حرفه ای نقشی در بازارهای بین المللی نداشتیم.

مودودی در بحث بنگاه ها نیز افزود: یک مشکل اساسی، کاهش بهره‌وری در نظام تولید و تجارت و ساختارهای خدمات تجاری دولت است که کمتر کسی به آن توجه کرده و به حاشیه رانده شده و باید در این قضیه هم وزارت صمت و هم سایر ارکان دولت تصمیم جدی بگیرند. اگر بهره‌وری را افزایش ندهیم، و به اصطلاح تمام بخش‌های تولیدی، تجاری و سازمانی را بهره‌ور نکنیم، توان رقابت پذیری کشور برای توسعه صادرات ضعیف خواهد شد.

وی دومین مشکل بنگاه ها را عدم تولید در مقیاس بین المللی دانست و یادآور شد: ظرفیت اکثر بنگاه های کشور در مقیاس محلی است و توجیه اقتصادی لازم در رقابت خارجی را ندارند و از این روست که شاهد ورشکستگی گسترده در صنایع خُرد هستیم که ناشی از این است؛ اساسا مبنای شکل گیری آنها تولید صادراتی نبوده است.

بنا به گفته مودودی؛ نه تنها بر روی بهره وری و نفوذ تکنولوژی های پیشرفته در صنایع امروز باید فکر اساسی کرد بلکه باید وارد این بحث شویم که سبد تولیدی و تجاری در دنیا به چه شکلی است و ترکیب این سبد در ۱۰ سال آینده چگونه است و مطابق با این چشم‌انداز محصولات خود را تولید و عرضه کنیم و این ها یک ضرروتی است که متاسفانه در سال های گذشته مغفول مانده است.

مودودی با ابراز تاسف از اینکه سهم سبد صادراتی و تجاری چه از لحاظ تنوع اقلام صادراتی و چه به لحاظ تعداد شرکتهای توانمند صادراتی در ایران بسیار اندک است، عنوان کرد: این واقعیت آسیب پذیری شدیدی را متوجه اقتصاد تجاری ایران کرده و از طرفی ضریب آسیب پذیری کشور را در موارد تحریم و پاندومی بالا برده است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی بازار گفت: در تنظیم بازار به جد باید کار اساسی و ریشه‌داد انجام شود نه به صورت روزمره که در ۴ سال گذشته شاهد آن بودیم بلکه به صورت توامان نگاه بلند مدت و کوتاه مدت باید حاکم باشد و باید تصمیمی گرفت که شاهد هرج و مرج در بازار نباشیم همانند: واردات برخی از اقلام مثل موز که این همه فرآیند و هزینه دارد و از آن سر دنیا وارد می شود اما گاها شاهد این هستیم که قیمت آن حتی نسبت به هویج و خیاری که در داخل کشور تولید می شود نیز ارزان تر است. این نشان می دهد باید در این بخش برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در پایان صحبت های خود گفت: پارادایم ذهنی غالب در تولید و تجارت باید تغییر کند وقتی نگاه این باشد که فقط باید صادرات داشت و واردات نادرست و قبیح است این پارادایم غلط ما را از مسیر درست توسعه دور می‌کند. بپذیریم که بزرگترین صادرکنندگان دنیا بزرگترین واردکنندگان هم هستند اما با نگاه حمایتی از تولیدات داخلی. نکته اساسی این است که این تجارت را باید پویا کنیم هر چه ضریب نفوذ تجارت ما در منطقه بیشتر باشد نه فقط درآمد سرانه و زندگی مردم ارتقا می یابد و اشتغال بهتر می شود، بلکه شرایط برای بازگشت تحریم‌ها و جنگ اقتصادی بر علیه ایران نیز سخت‌تر می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟