نقش دیپ فیک در آینده تولید محتوا


تکنولوژی Deepfake جعل کردن تصویر و حالات چهره، زبان بدن و بیان انسان با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی است.

مثال بارز آن که به احتمال زیاد با آن مواجه شده اید فیلم های کوتاهی هستند که تصویر چهره یک شخص دیگر را جایگزین چهره شخص هدف می کنند.

در انتهای این مقاله کلیپ زیبایی را مشاهده می کنید که نمونه ای ایرانی از فیلم های ساخته شده با فناوری Deepfake و حاصل کار متخصصان هوش مصنوعی و هنرمندان عزیز کشورمان است؛ در این کلیپ اشخاص برجسته تاریخ کشورمان ترانه ایران من اثر همایون شجریان را می خوانند.

لازم به ذکر است کاربرد این تکنولوژی صرفا محتوا های تفریحی نیست بلکه با ظهور دیپ فیک انقلابی در صنایع رباتیک و هوش مصنوعی به وجود آمده است و در بسیاری از مواقع این تکنولوژی به پلیس ها و پزشکان نیز کمک زیادی کرده است.

در این مقاله نقش و تاثیر Deepfake را در آینده محتوا بررسی می کنیم و نظر کارشناسان سرشناس در این زمینه را جویا می شویم.

مرز باریک Deepfake و واقعیت

چند ماه پیش میلیون ها نفر در سراسر کره جنوبی در حال تماشای اخبار از شبکه MBN بودند.

در ابتدای این برنامه زنده خبری، گوینده کانال MBN یعنی خانم Kim Joo Ha عناوین خبری مهم روز که عمدتا مربوط به ویروس کرونا بودند را مطرح کرد.

تصویر گوینده و سایر موارد کاملا عادی به نظر می رسید، به گونه ای که حتی بینندگان همیشگی اخبار این ساعت کانال MBN تفاوت زیادی را در این برنامه احساس نمی کردند؛ ولی همه چیز عادی نبود!

گوینده خبری به صورت زنده برنامه را اجرا نمی کرد بلکه لحن و تن صدا، زبان بدن و حرکات صورت او تحت تکنولوژی دیپ فیک به صورت کاملا واقعی و به صورت زنده به مخاطبان برنامه نمایش داده می شد.

لازم به ذکر است از قبل خبری از سوی کانال MBN مبنی بر استفاده از تکنولوژی دیپ فیک به جای Kim Joo Ha در برنامه آن شب پخش شده بود و مخاطبان از این موضوع با خبر بودند ولی پس از تماشای این برنامه، اکثر بینندگان انتظار تا این اندازه واقعی بودن آن را نداشتند و عده ای نگران شده بودند که Kim Joo Ha ممکن است شغل خود را از دست بدهد.

MBN پس از پخش این برنامه اعلام کرد که به استفاده از تکنولوژی Deepfake برای بعضی از اخبار فوری ادامه خواهد داد.

در این حین شرکت کره ای Moneybrain که در زمینه هوش مصنوعی با تمرکز بر فناوری Deepfake فعال است و پیاده سازی Deepfake برنامه خبری کانال MBN را بر عهده دارد اعلام کرد که پس از پخش آن برنامه خبری، مخاطبان زیادی از دو کشور چین و آمریکا خواهان خرید و استفاده از خدمات آن ها هستند.

 

با Deepfake حرف خود را از زبان هر کسی که می خواهید بگویید

بیشترین برخورد مردم با تکنولوژی Deepfake در ویدئو هایی از اشخاص و چهره های معروف بوده است.

به عنوان مثال هفته گذشته ویدئویی با استفاده از تکنولوژی دیپ فیک از تام کروز بازیگر سرشناس هالیوود در شبکه اجتماعی Tik Tok منتشر شد که در این شبکه اجتماعی به سوژه داغی تبدیل شده بود.

هر چند در نهایت این ویدئو به طور کلی از Tik Tok حذف شد ولی اکانت سازنده آن با تصویر این بازیگر همچنان در این شبکه اجتماعی فعال است.

tom_cruise_deepfake

با وجود به رسمیت شناخته نشدن تکنولوژی Deepfake نزد مردم که دلیل اصلی آن تاثیر منفی واژه Fake ( به معنای جعلی و ساختگی ) استفاده از این تکنولوژی قدرتمند در محتوا های خبری، سرگرمی و آموزشی روز به روز در حال افزایش است.

بسیاری از متخصصان هوش مصنوعی از عباراتی نظیر AI Generated Video برای اشاره به ویدئو هایی که با استفاده از تکنولوژی دیپ ساخته می شوند و Synthetic Media برای اشاره به به محتوا های ویدئویی و تصویری که با این تکنولوژی تولید می شوند استفاده می کنند تا سطح بالا بودن فناوری Deepfake را به مردم یادآوری کنند.

 

کارشناسان درباره Deepfake و آینده آن چه می گویند؟

ویکتور ریپاربلی و مزایای Deepfake

ویکتور ریپاربلی ( Victor Riparbelli ) بنیان گذار شرکت Synthesia درباره فناوری Deepfake می گوید:

” Deepfake آینده تولید محتواست “

شرکت Synthesia یکی از اولین شرکت هایی است که با تجاری سازی تکنولوژی Deepfake را به صورت جدی آغاز کرد.

شرکت Synthesia یک شرکت انگلیسی واقع در لندن است و تمرکز اصلی آن در زمینه تولید فیلم های آموزشی بر بستر دیپ فیک برای آژانس های تبلیغاتی و مشاوره ای است.

برای ساختن ویدئوی دیپ فیک با استفاده از سیستم Synthesia می توانید یکی از آواتار های پیش فرض این سیستم را انتخاب کرده و کلمه ای که می خواهید در ویدئو گفته شود را تایپ کنید.

آقای ریپاربلی می گوید با استفاده از سیستم Synthesia می توانید به سادگی ویدئوی Deepfake به زبان های مختلف درست کنید؛ موضوع این ویدئو ها می تواند دوره آموزشی یا هر چیز دیگری باشد.

ویکتور ریپاربلی مثالی از دنیای واقعی بیان می کند:

” فرض کنیم در شرکت شما که در آمریکای شمالی واقع شده است، 3000 کارگر مشغول به کار هستند.

بعضی از آن ها به زبان انگلیسی مسلط هستند در حالی که بعضی دیگر به این زبان تسلط کافی ندارند و اسپانیایی زبان هستند.

اگر شما بخواهید که اطلاعات پیچیده را به آن ها منتقل کنید، یک فایل PDF چند صفحه ای بهترین راه برای این کار نخواهد بود؛ بلکه بهتر است ویدئوی 2 الی 3 دقیقه ای به زبان انگلیسی و اسپانیایی برای رسیدن به این هدف تولید کنید.

اگر شما بخواهید هر کدام از این ویدئو ها را به صورت جداگانه ضبط و تولید کنید، زمان، هزینه و نیروی انسانی قابل توجهی باید به این کار اختصاص پیدا کنند.

در حالی که بهتر است با استفاده از فناوری Deepfake متن مورد نظر خود را به سیستم ما بدهید و با هزینه و صرف زمان کمتر ویدئو های شما آماده است. “

 

مایک پرایس و آمار استفاده از Deepfake

مایک پرایس ( Mike Price ) مدیر ارشد تکنولوژی شرکت Zerofox که در زمینه امنیت سایبری فعال است می گوید:

” استفاده از تکنولوژی Deepfake هر سال نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری می یابد، هر چند صحبت درباره آمار دقیق استفاده از آن ممکن نیست. “

چد استیلبرگ و سرمایه گذاری روی Deepfake

چد استیلبرگ ( Chad Steelberg ) مدیر ارشد شرکت Veritone که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد می گوید:

” نگرانی ها به دلیل تولید ویدئو های Deepfake که باعث شکستن حریم خصوصی افراد مشهور در فضای اینترنت می شود، باعث شده سرمایه گذاری و تجاری سازی این صنعت با مشکلات زیادی روبرو شود.

همچنین استفاده از واژه Fake نیز تاثیر منفی قابل توجهی بر سرمایه گذاری افراد در این صنعت داشته است.

رسانه ها و مصرف کنندگان این فناوری به درستی از ریسک سرمایه گذاری در این زمینه آگاهند.

البته کمپانی های بزرگ زیادی در این عرصه سرمایه گذاری کرده اند. “

 

مایک پاپاس و تاثیر اخلاقیات بر سرمایه گذاری روی Deepfake

مایک پاپاس ( Mike Papas ) مدیر اجرایی شرکت Modulate که ارائه دهنده سرویسی است که به کاربران اجازه می دهد صدای خود را به صدای شخص دیگری تبدیل کنند می گوید:

” شرکت ها در مقیاس بسیار بزرگ به اخلاقیات و مقررات اهمیت می دهند که این موضوع بر عدم سرمایه گذاری آن ها بی تاثیر نبوده است.

هر چند تفکر درباره تصورات و خلاقیت سازندگان ویدئو های Deepfake در بسیاری از موارد حیرت انگیز است.”

دبرا جانسون و چگونگی اعتماد به Deepfake

دبرا جانسون ( Deborah Johnson ) پروفسور اخلاق کاربردی در دانشگاه ویرجینیا اخیرا مقاله ای را با عنوان ” What to do About Deepfakes? ” منتشر کرد.

او در این مقاله بیان کرد:

” تکنولوژی Deepfake بخشی از یک مشکل بزرگ تر است که باعث تضعیف و کاهش اعتماد به محتوای دیجیتال می شود؛ ما دیگر نمی توانیم در این فضا به چیز هایی که می بینیم و می شنویم اعتماد کنیم.

شاید ساده ترین و مهم ترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، مشخص کردن محتوای Deepfake از محتوای واقعی باشد؛ اگر مخاطب از قبل بداند محتوای تصویری که در حال مشاهده آن است با دیپ فیک ساخته شده احتمال فریب خوردن او کاهش می یابد. “

لیلین ادواردز و مالکیت حقوقی در زمینه Deepfake

لیلین ادواردز ( Lilian Edwards ) پروفسور علوم اجتماعی و حقوقی در دانشگاه نیوکاسل انگلستان دیدگاه جالبی درباره علت عدم تجاری سازی فناوری Deepfake بیان می کند:

” یک مشکل عمده در تجاری سازی محتوا هایی که با استفاده از دیپ فیک تولید می شوند، این است که مالکیت حقوقی آن ها دارای نقاط ابهام زیادی است.

به عنوان مثال اگر شخصی در یک ویدئوی ساخته شده با Deepfake از چهره شخصی که در قید حیات نیست استفاده کند آیا حق مالکیت آن محصول به تولید کننده آن می رسد یا به وارثان شخص فوت شده؟ “

ساندرا واچر و پذیرش تکنولوژی

ساندرا واچر ( Sandra Watcher ) محقق ارشد هوش مصنوعی در دانشگاه آکسفورد می گوید:

” تکنولوژی Deepfake هر لحظه پیشرفته تر می شود.

ما نباید از تکنولوژی بترسیم بلکه باید آن را با آغوش باز بپذیریم.

درست است که باید قوانین و مقرراتی وضع شوند که از افراد و جوامع در مقابل محتوای نا به هنجار و خطرناک حفاظت کنند ولی به عنوان مثال ما نباید مانع تولید محتوا هایی با موضوع طنز با تکنولوژی Deepfake شویم.

همچنین نباید فراموش کنیم که دیپ فیک تغییر زبان فیلم ها و تولید فیلم های آموزشی را از همیشه راحت تر کرده است.”

 

 

کلیپ ترانه ایران من اثر همایون چاوشی از زبان شخاص برجسته تاریخ کشورمان با استفاده از تکنولوژی Deepfake

 

 

اتاق فناوری

Deep FakeDeepfakeتکنولوژیدیپ فیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟