جاده ابریشم قرن 21 چیست ؟

جاده ابریشم

جاده ابریشم


 

پروژه بلند پروازانه چین موسوم به جاده ابریشم قرن 21 ام است. اما این پروژه چیست ؟ از کجا به کجا میرود ؟

چرا بعضی از کشورها را نگران کرده و ایران کجای آن قرار دارد؟

امروز میخواهیم بررسی کنیم تا ببینیم بازسازی این راه باستانی که 2 قرن پیش از چین میامد و از سمرقند و بخارا می گذشت و تا بندرهای شام ادامه داشت چقدر شدنیست؟

اسم اصلی این پروژه یک کمربند یک جاده بود،که بعدا شد کمربند و جاده، یه پروژه بلند پروازانه به رهبری چین، منظور از کمربند مسیرهای اقتصادیه برای تجارته و منظور از جاده راهای آبیه.

این پروژه از کجا به کجا میرود ؟

پروژه بلند پروازانه چین بیش از 60 کشور جهان رو در بر میگیره و چین قراره در کشورهای در مسیر، پروژه های ساخت و ساز داشته باشه که نزدیک به 3/2 کشورهای جهان را پوشش میده. یعنی بخشی عظیم از دنیا، از چین  تا قلب اروپا .

این پروژه شامل راه اهن، خطوط گاز و خطوط نفت هم هست. مثلا خط راه اهن قراره از پکن شروع بشه  و تمام قلب اروپا رو طی کنه و به مادرید در اسپانیا بیاد یا درایران قرار است راه آهنی از گرگان تا قزاقستان کشیده بشه.

ولی حالا این ویروس کرونا چه تاثیری بر پروژه گذاشته است؟

رهبران بزرگ اتفاق نظر دارند که ویروس کرونا تاثیری برپروژه نذاشته و بایستی این پروژه را جدی تر از قبل دنبال کرد.

چرا این پروژه بعضی از کشورها را نگران کرده و ایران کجای آن قرار دارد؟

این پروژه 7 سال پیش کلید خورده و سال پیش چین یه کنفرانس برگزار کرد و رهبران بسیاری از کشورها ودعوت به همکاری  کرد. هزینه احیای جاده ابریشم بین 1000 تا 8000 میلیارد دلار براورد شده. اما نکته مهم اینه که پول ساخت و ساز توی کشوری مثل کنیارو کی میده؟ چین میگه همشو خودش پرداخت میکنه یه بخشیشو بلاعوض و بخشیشو به صورت وام.

کنیا همین الان 9 میلیارد و 800 میلیون دلار به چین مقروضه و برای ساخت یه خط اهن از نایروبی به مومباسا وام گرفته، اگر کنیا نتونه قرض خودش را پرداخت کنه چین میتونه بندر مومباسا رو مال خودش بکنه فقط این نگرانی‌ها برای کنیا نیست همین نگرانی‌ها برای سریلانکا و لائوس هم وجود داره در واقع این نگرانی وجود داره که قرار داد چین با بقیه کشورها هم خیلی روشن نیست. ایران هم البته در این مسیر قرار داره و در مورد ایران هم حرف و حدیث کم نیست.

یکی از مهمترین موانع پیشِ‌روی چین، مسائل امنیتی است. چینی‌ها تلاش دارند از طریق استان سین‌کیانگ به آسیای میانه و سپس اروپا متصل بشن اما این استان، ناآرام‌ترین منطقه چین به‌شمار می‌ره.

آمریکا هم سر این طرح با چین سرشاخ شده و حتی ملاقاتهایی رو هم با رهبران دنیا انجام می‌ده که جلوی این طرح چین رو بگیره یا دست کم تضعیفش کنه.

آمریکا برای اینکه روی دست چین بلند شه یه پروژه تعریف کرده و اسمش گذاشته شبکه نقطه آبی، این پروژه تازه پارسال استارت خورده و اطلاعات دقیقی از اون در دسترس نیست.

جاده باستانی ابریشم که ایران در قلب اون قرار داشت نزدیک به 1700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود و حالا پکن میخواد با احیای اون کفه ترازو رو به سمت خودش سنگینتر کنه.

پروژه بلند پروازانه چین موسوم به جاده ابریشم قرن 21 ام است. اما این پروژه چیست ؟ از کجا به کجا میرود ؟

چرا بعضی از کشورها را نگران کرده و ایران کجای آن قرار دارد؟

امروز میخواهیم بررسی کنیم تا ببینیم بازسازی این راه باستانی که 2 قرن پیش از چین میامد و از سمرقند و بخارا می گذشت و تا بندرهای شام ادامه داشت چقدر شدنیست؟

اسم اصلی این پروژه یک کمربند یک جاده بود،که بعدا شد کمربند و جاده، یه پروژه بلند پروازانه به رهبری چین، منظور از کمربند مسیرهای اقتصادیه برای تجارته و منظور از جاده راهای آبیه.

این پروژه از کجا به کجا میرود ؟

این مسیر بیش از 60 کشور جهان رو در بر میگیره و چین قراره در کشورهای در مسیر، پروژه های ساخت و ساز داشته باشه که نزدیک به 3/2 کشورهای جهان را پوشش میده. یعنی بخشی عظیم از دنیا، از چین  تا قلب اروپا .

این پروژه شامل راه اهن، خطوط گاز و خطوط نفت هم هست. مثلا خط راه اهن قراره از پکن شروع بشه  و تمام قلب اروپا رو طی کنه و به مادرید در اسپانیا بیاد یا درایران قرار است راه آهنی از گرگان تا قزاقستان کشیده بشه.

ولی حالا این ویروس کرونا چه تاثیری بر پروژه گذاشته است؟

رهبران بزرگ اتفاق نظر دارند که ویروس کرونا تاثیری برپروژه نذاشته و بایستی این پروژه را جدی تر از قبل دنبال کرد.

چرا این پروژه بعضی از کشورها را نگران کرده و ایران کجای آن قرار دارد؟

این پروژه 7 سال پیش کلید خورده و سال پیش چین یه کنفرانس برگزار کرد و رهبران بسیاری از کشورها ودعوت به همکاری  کرد. هزینه احیای جاده ابریشم بین 1000 تا 8000 میلیارد دلار براورد شده. اما نکته مهم اینه که پول ساخت و ساز توی کشوری مثل کنیارو کی میده؟ چین میگه همشو خودش پرداخت میکنه یه بخشیشو بلاعوض و بخشیشو به صورت وام.

کنیا همین الان 9 میلیارد و 800 میلیون دلار به چین مقروضه و برای ساخت یه خط اهن از نایروبی به مومباسا وام گرفته، اگر کنیا نتونه قرض خودش را پرداخت کنه چین میتونه بندر مومباسا رو مال خودش بکنه فقط این نگرانی‌ها برای کنیا نیست همین نگرانی‌ها برای سریلانکا و لائوس هم وجود داره در واقع این نگرانی وجود داره که قرار داد چین با بقیه کشورها هم خیلی روشن نیست. ایران هم البته در این مسیر قرار داره و در مورد ایران هم حرف و حدیث کم نیست.

یکی از مهمترین موانع پیشِ‌روی چین، مسائل امنیتی است. چینی‌ها تلاش دارند از طریق استان سین‌کیانگ به آسیای میانه و سپس اروپا متصل بشن اما این استان، ناآرام‌ترین منطقه چین به‌شمار می‌ره.

آمریکا هم سر این طرح با چین سرشاخ شده و حتی ملاقاتهایی رو هم با رهبران دنیا انجام می‌ده که جلوی این طرح چین رو بگیره یا دست کم تضعیفش کنه.

آمریکا برای اینکه روی دست چین بلند شه یه پروژه تعریف کرده و اسمش گذاشته شبکه نقطه آبی، این پروژه تازه پارسال استارت خورده و اطلاعات دقیقی از اون در دسترس نیست.

جاده باستانی ابریشم که ایران در قلب اون قرار داشت نزدیک به 1700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود و حالا پکن میخواد با احیای اون کفه ترازو رو به سمت خودش سنگینتر کنه.

اتاق تجارت

اروپاافریقاایران و چینپروژه جاده ابریشم چیست؟جاده ابریشم قرن 21 چیست ؟جایگاه ایران در پروژه جاده ابریشمکنیامهتاب جهانگیری تحلیل گر بازار صادراتیمومباسانایروبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام!

همین حالا با کارشناس ما صحبت کنید.

× چطور میتونم کمکتون کنم؟