سازمانهای مرتبط با صادرات
وزارت صمت ( وزارت صنعت معدن و تجارت )، گمرک جمهوری اسلامی ایران ، اتاق بازرگانی ، معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه و سفارتخانهها را میتوان اصلیترین نهادهای درگیر با صادرات و تجارت دانست
1. وزارت صنعت معدن و تجارت
وزارتخانه اصلیترین ارگان دولتی در بحث صادرات و به طور کل تجارت است.
واحدهای مربوطه در وزارت صنعت و معدن:
دفتر مقررات صادرات و واردات: مهمترین اقداماتی این دفترشامل :
بررسی درخواست صدور کارت بازرگانی، ابطال، تعلیق، نظارت، تمدید و مقرراتگذاری در خصوص آن
نظارت و ساماندهی فعالیت بازارچههای مرزی و فعالیتهای تجاری در مرز
تدوین آییننامهها، بخشنامهها و قوانین صادراتی در زمینههای مختلف و ابلاغ آنها به سایر ارگانها و فعالان حوزه صادرات
نظارت بر حسن اجرای قوانین تجاری، صادراتی، همچنین پیشنهاد و اصلاح قوانین
سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها:
این سازمانها به نوعی مرکز اصلی وزارتخانه صمت در استانها به شمار میروند
فرایندها و فعالیتهای اداری مربوط به صادرات در استانها از طریق این سازمانها قابل انجام است
مرکز آموزشهای بازرگانی:
هدف و ماموریت اصلی مرکز آموزشهای بازرگانی، ارائه آموزشهای تخصصی در خصوص تجارت و بازرگانی است
سازمان توسعه تجارت
این سازمان از سه معاونت اصلی تشکیل شده که دو معاونت آن کاملا در زمینه صادرات فعالیت میکند.
معاونت توسعه بازارهای صادراتی از جمله معاونتهای مهم این سازمان بوده که دارای سه دفتر آسیا و اقیانوسیه، عربی و آفریقایی، آمریکا و اروپا است
معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات اشاره کرد که این معاونت نیز خود به سه بخش تقسیمبندی میشود. دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی، دفتر توسعه صادرات محصولات معدنی و صنعتی و در نهایت دفتر توسعه صادرات محصولات دانشبنیان
مهمترین وظایف سازمان این سازمان شامل:
خدمات مشاورهای، بازاریابی صادراتی و آموزش صادرات به صادرکنندگان و تجار
اطلاعرسانیهای مختلف تجاری داخل و خارج کشور به تجار و صادرکنندگان
آشنایی تجار و شرکتهای ایرانی با روشهای نوین صادرات و تجارت بینالملل
اعزام تجار و صادرکنندگان در قالب هیئتهای تجاری به کشورهای مختلف
کمک به شرکتها و تجار برای حضور در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی
کمک به صادرکنندگان در زمینههای بانکی، بیمهای حملونقل و سایر حوزهها
برگزاری کارگاهها و سمینارهای آموزشی برای تجار
انجام کلیه امور اجرایی در خصوص تایید، صدور یا تمدید کارت بازرگانی
کمک به صادرکنندگان برای ارتباط با تجار و واردکنندگان خارجی
ایجاد دفاتر سازمان در سایر کشورها، اعزام رایزنهای بازرگانی برای کمک به تجار
2. گمرک جمهوری اسلامی ایران
گمرک یکی از اصلیترین ارگانهایی بوده که تجار و صادرکنندگان در حین فرایند و عملیات صادرات با آن سروکار دارند
مهمترین وظایف :
اعمال کردن سیاستهای دولت در بحث صادرات و واردات
ایجاد تمهیدات مورد نیاز جهت تشویق و تسهیل صادرات
جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای تجاری از میزان صادرات و واردات
کنترل و نظارت بر عبور و مرور کالا به خارج از کشور
3. اتاقهای بازرگانی
در واقع اتاقهای بازرگانی هر استان اصلیترین تشکل اقتصادی غیردولتی به شمار میرود
مهمترین وظایف :
صدور کارت عضویت افراد در راستای صدرو کارت بازرگانی تجار
ایجاد اتحادیهها، سندیکاها و تشکلهای مشترک بین تجار
شناسایی بازارهای صادراتی و کمک به بازاریابی صادراتی
کارگاهها، همایشها و دورههای آموزشی در زمینه صادرات
ارائه مشاورههای تخصصی در زمینه صادرات کالا و خدمات
اتاقهای بازرگانی مشترک با سایر کشورها و ارتباط با کشورهای مختلف
4. معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه و سفارتخانهها
وزارت امور خارجه نقش محوری و کلیدی در زمینه تجارت و صادرات ندارد. اما با ارائه برخی خدمات به صادرکنندگان در فتح بازارهای صادراتی یاری میرساند
سایت معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه نیز حاوی اطلاعات خوبی در زمینه تجارت با کشورهای مختلف جهان است. این اطلاعات شامل اطلاعات عمومی، اقتصادی و تجاری از کشورهای مختلف جهان است.
سازمانهای مرتبط با صادرات
بدون دیدگاه